A mesterharmóniumok fénykora

A Mustel-féle mesterharmónium a századfordulóra érte el az igazi világhírt, 1900-ra fogalommá vált a párizsi cég kiváló minőségű hangszereiről. Nemsokára követői is akadtak Mustelnek, olyan híres hangszerkészítők, mint Johannes Titz, J. P. Schiedmayer, Balthasar-Florence, Lindholm vagy Hinkel mind a Mustel hangszerek mintájára igyekeztek elkészíteni saját mesterharmóniumukat. A túlnyomórészt francia szerzők, mint például César Franck vagy Alexandre Guilmant által megírt repertoárt követően egy német zeneszerző az, akinek 1904 után készült kompozíciói a mesterharmóniumirodalom legnagyobb alkotásai lesznek. Sigfrid Karg-Elert 1904-ben Berlinben, Carl Simon harmóniumkereskedésében találkozik először mesterharmóniummal, amire nyomban lázasan komponálni kezd. Karg-Elert minden eddigi zeneszerzőnél alaposabban ismeri meg a hangszert, és aknázza ki minden lehetőségét műveiben. Koncertkörútjaira saját Johannes Titz mesterharmóniumát viszi magával, amin túlnyomórészt új, saját műveit adja elő és improvizál. Az 1920-as években vasárnaponként egyenes adásban lehetett hallani játékát a rádióban. Minden idők legnagyobb harmóniumvirtuóza, minden kétséget kizárólag Karg-Elert volt. Zenei nyelvezete tökéletesen egybeolvad a mesterharmónium nyújtotta hangzáslehetőségekkel. A mesterharmónium kimeríthetetlenül gazdag hangszínpalettájával, rafinált technikájával, a hangzás határtalan dinamikájával és a pasztellszerű, elmosott hangzásokkal Karg-Elert számára saját expresszionista hangzáselképzeléseinek ideális megtestesítőjét jelentette. Karg-Elert több mint 40 szólókompozíciót, zongora-harmónium duókat, számtalan átiratot, kamarazenét és több harmóniumiskolát is írt, melyben több mint 1000 zenei példa és 200 etüd található. Ezen felül Karg-Elert több írásában is méltatta a Mustel és Titz-féle mesterharmóniumokat, a regisztráció és az építési technikák kérdéseiben publikált jelentős műveket. Tanítványai között a kor legnagyobb mesterharmóniumjátékosait találjuk, mint például Paula Simont és Zalánfi Aladárt.