Debain és Alexandre - a klasszikus négyregiszteres francia harmónium

A továbbiakban csak a művészi célokra épített fúvó légrendszerrel foglalkozunk.
Debain szabadalma tartalmazza mindazokat az elemeket, amik a klasszikus értelemben vett harmóniumot definiálják:


1. Fúvó légrendszer.
2.
Expression regiszter a kiegyenlítő fúvó kikapcsolására.
3.
Négy basszus és diszkant osztású regiszter (8',16', 4', 8' ).
4. Kétoldali Forte kapcsolók a hátsó regiszterekhez.
5. Grand Jeu kapcsoló a négy regiszter együttes kapcsolására.



Ezt a hangszert nevezzük a klasszikus négy regiszteres francia harmóniumnak. Debain szabadalmát hamarosan követte Jacob Alexandre, aki a szabadalmi tilalom miatt azonos konstrukciójú hangszerét Mélodiumnak keresztelte. A Mélodium Hector Berlioz propagandahadjáratának  köszönhetően hamar nagy népszerűségre tett szert. Berlioz ismertette meg többek között Liszt Ferenccel is az új hangszert.














  Debain Harmonium (1843) és Alexandre Mélodium (1844)
  Szabó Balázs gyűjteményéből.


A Debain féle klasszikus négyregiszteres harmónium továbbfejlesztésében az Alexandre Pére & Fils gyár játszott fontos szerepet. Az ő tevékenységükhöz köthető a transzponáló klaviatúra, a Percussion a Sourdine Géneral és Liszt Ferenc ösztönzésére a Prolongement alkalmazása először harmóniumban. E találmányok közül a legfontosabb a Percussion, mely a Cor Anglais-Flûte 8' regiszterhez tartozik. A billentyű lenyomásakor filcezett kalapácsok ütik meg a nyelvlemezt, ami azonnal megszólal. A Percussion széllel vagy szél nélkül is használható, a hangindítás gyorsasága mellett egy egyedi hangszínt is kölcsönöz a megszólaló hangnak. Alexandre újításaival a Debain-féle klasszikus négyregiszteres harmónium elérte fejlődésének tetőpontját.
 

Olvassa tovább a harmónium történetének következő állomását, Victor Mustel munkásságáról és a mesterharmónium kialakulásáról!